Kuasa Senyuman :-)


Hari ni macam biasa kerja jadi site- leader kat ppukm. Dan macam biasa aku masuk seawal mungkin, biasanya kul 7.30 pagi and set-up before start the rekrutmen coz biasanya aku akan start mengular bila rekrutmen start jam 8.30 pagi. Biasanya lepak kat pantry la QC makanan peserta dulu.huhuhuhu. Kerja kalau tiap-tiap hari gini memang boring berhadapan dengan orang ramai terutama yang tak paham bahasa.

Tak kira la bahasa apa, yang penting aku jadi pening bila berhadapan dengan orang dlm kuantiti yang ramai pagi-pagi ni. Tapi ada satu jer cara nak cover pening aku nih sejak dulu lagi aku amalkan iaitu SENYUMAN. Tak kira la kalau kucing jadi peserta pun mungkin aku akan senyum kot, apatah lagi peserta-peserta bertaraf manusia yang lain.huhuhuhuhu kasar nya ayat. Ntah la aku dari dulu kalau orang kenakan aku pun aku senyum jer tapi dalam hati sumpah seranah jugak la tapi apakan daya aku jenis tak suka gaduh and cari masalah.

Sekonyong-konyong bilamana diriku habis mengular, macam biasa aku akan ke stesen-stesen and paling wanted soal selidik la. Bila mana lepak kat sini ada sorang cina tua panggil aku macam samseng. "Hey encik mari sini" sambil tangan hayun dari atas sampai bawah macam kipas kdk rosak. Dalam hati apa pulak la kali nih, gaduh pasal nombor giliran ker? tapi macam biasa aku senyum dan ask him "Yes sir"..."Aku arrrr banyak suka la ini hukm, manyak beza dengan GH.. macam langit sama bumi"..."Why sir?" exspress feedback from me... "Sini arrr orang banyak baik, lu pun suka senyum tak sama itu GH banyak busuk punya orang...hati banyak sakit loooo, sikit-sikit mau marah-marah orang....." and ada la lagi dia ngomel puji-puji aku and petugas lain and paling last ayat dia masa soal selidik ialah "Saya mesti puji you all". Peserta ni walaupun kena menunggu lama macam peserta lain tapi dia sikit pun tak marah coz dia kata dia dilayan dengan baik dan yang penting staff ada manyak senyum maaa...

Jarang la jumpa orang macam ni tapi aku bersyukur la pasal puji-pujian tu aku tiba-tiba insaf dan mula bekerja dgn ikhlas lagi and paling berkesan aku tetiba jadi rajin plak, mana taknya kali pertama aku tak g rehat kul 10pagi maupun 1ptg hasil motivasi tadi. Ditambah lagi jam dah kul 4 pun aku still dok depan pc baru start nak semak report yang tak siap-siap sejak tahun lepas. Selalu time-time gini aku dah hilang g lepak2 pantry cari makanan huhuhuhuhu.

Bila habis kerja aku mula berfikir, hanya dengan senyuman kepada orang ianya boleh mendatangkan kesan yangi besar terutama organisasi. Tak pasal-pasal hukm dapat publisiti free hasil senyuman aku. Patut la kerajaan dulu bawah Kementerian Pelancongan pernah buat kempen Smile. Polis pelancong pon ada badge senyum kat baju mereka sikit masa dulu. tapi harus diingat bukan semua tempat kita boleh senyum, takut orang kata kita gila tapi bagi aku tak kisah la nak senyum kat sesiapa pun anggap la senyum itu sedekah, dan sedekah itu biarlah ikhlas...seikhlas cintaku pada Allah pencipta alam dan para rasul-Nya.

-adios-

Comments

Popular Posts