Saturday, May 12, 2012

The Greatest of Gunung Stong

Negeri Kelantan memang terkenal dengan sejarah dan juga keindahan alam. Negeri Cik Siti Wan Kembang jolokan diberi memang tepat berdarul naim kerana keramahan penduduk dan juga persekitaran yang damai. Ekonomi disini berteraskan perlancongan dan sumber alam. Bagi sesiapa penggemar aktiviti eko- Kembara, disini terdapat banyak tempat- tempat menarik untuk dilawati. 

Kesempatan bekerja di Kota Bharu selama 2 bulan membuatkan hati ingin ke tempat di geruni dan terhebat di Asia tenggara iaitu Gunung Stong terletak di Kuala Krai. Tapi ekspedisi kali ni takde la sampai nak daki gunung tu, cukup la gi mandi di Air Terjun Jelawang yang berketinggian 303m dan dikatakan tertinggi di asia Tenggara. Ikut kan hati, memang nak daki sampai atas, tapi atas faktor masa just mandi pun ok lah. Pada sesiapa yang tidak pandai berenang hati- hati kerana kedalaman nya sehingga 12- 20 kaki atau lebih mengikut kata- kata orang tempatan. So mandi tepi- tepi pun jadi la macam aku :-). Perjalanan mengambil masa 2 jam dari Kota Bharu sejauh 120km.







Selain Air Terjun Jelawang terdapat juga tumbuh- tumbuhan yang jarang dilihat disini, Belum naik gunung nya pun dah boleh nampak pelbagai pokok- pokok sepanjang denai ke Air Terjun. Cuma apa yang mendukacitakan, kebersihan taman ini semakin merosot walaupun caj yang dikenakan terhadap pengunjung RM2. Mungkin pihak berkuasa boleh buat sesuatu untuk menjaga taman yang sangat indah ini. InsyaAllah ada rezeki sampai lagi kaki disini- Adios-