Sunday, December 19, 2010

Saman oh Saman

Semalam abang aku call, kata ada diskaun 50% untuk saman. Aku berbelah bagi nak bayar saman ni dari dulu lagi sebab yang utama pasal duit la. Bukan murah- murah nak bayar saman ni, paling koman rm50 akan melayang untuk satu saman atau kompoun. So kalau diikutkan secara rasmi aku ada 3 saman, semua nya dalam rm800, yang tak rasmi ada banyak gak…Cuma surat tak sampai rumah je lagi…hehhehhee. Semalam pikir punya pikir aku decide untuk bayar 2 saman dulu harga lepas diskaun rm250. Menyirap memang la ada, rm 250 banyak benda boleh buat. Tapi nak salahkan siapa kalau tak diri sendiri, takkan nak salahkan polis yang bagi saman. Diorang pun buat kerja diorang.

Sebenarnya saman ni penting untuk memupuk disiplin rakyat supaya berdisiplin tak kira la atas jalan raya atau atas katil, tapi yang tak sedap ada sesetengah saman yang dah tak relevan atas faktor semasa seperti saman ekor. Walaupun saman ekor telah dihentikan buat seketika namun pihak polis masih melakukan penyaringan had laju di tempat- tempat tertentu untuk mengawal kemalangan. So ceritanya sama juga, ada tembak dan ada saman. Cuma kali ni saman dapat terus kat atas jalan. Tapi yang dikesali bawa 113km/j pun kena saman. Beza 3km/j pon tak boleh consider. Mungkin pihak kerajaan perlu menaikkan sedikit had laju diatas jalan supaya lebih relevan kerana rata- rata rakyat dah mampu pakai kereta ber-cc besar.

Secara praktikalnya dalam setahun rakyat di Malaysia perlu memperuntukkan sebahagian belanjawan tahunan mereka dengan membayar saman, macam aku buat sejak 5 tahun lepas. Tapi perlu diingat jangan lah peruntukan bayar saman dinaikkan dari tahun ketahun, tetapi cuba kurangkan dari setahun ke setahun. Mungkin ini dapat memupuk disiplin rakyat Malaysia secara semula jadi. Apa ada halberani buat, berani tanggung la...huhuhu habis duit imbuhan saguhati aku. Pi mai..Pi mai..tang tu gak....Adios