Friday, June 20, 2008

Menjadi Ketua

KETUA, LEADER, MANDOR, KEPALA, PENGAWAS, KORDINATOR...makna yang sama disektor pekerjaan berbeza, namun tanggungjawab tetap sama iaitu menjadi ketua bagi memantau sesuatu kumpulan atau komuniti untuk menjalankan sesuatu kerja dengan lancar. Bukan semua orang dilahirkan untuk menjadi ketua, ada yang dilahirkan hanya menjadi pengikut sahaja (maca'i)...Tetapi menjadi ketua tidak semudah yang disangka. ramai yang bercita-cita menjadi ketua tetapi tiada kekuatan atas tanggungjawab tersebut, sudahnya kerja tak terurus, anak buah tak dikontrol dengan baik, dan paling teruk kerja yang diberi tak jalan langsung.
Bagi aku, aku memang dilahirkan menjadi ketua sejak aku kecil hingga dewasa, tetapi aku tak pernah hargai kerana aku tak suka tanggung jawab yang diberikan (mayb sebab tu aku masih bujang) hehehhehhe. Bagi aku yang paling penting sanggupkah kita menanggung amanah yang diberikan dan bukannya populariti menjadi ketua. Melalui pengalaman aku sendiri, aku telah banyak kali letak jawatan sebagai ketua, bermula dengan perletakkan jawatan sebagai Pengawas Sekolah (Start jadi pengawas darjah3-6,Tingkatan 2-4, ting 5 letak jawatan), tingkatan 5 juga aku banyak lepaskan jawatan ketua samada dalam persatuan sukan sekolah mahupun persatuan lain semata-mata kerana nak tumpu SPM. Masa sekolah menengah juga bapak aku jadikan aku mandor kepada pekerja-pekerjanya dalam sektor pembinaan.. time cuti sekolah aja. Korang bayangkan seawal tingkatan 3 aku dilatih kerja mengarah orang oleh bapak sendiri dan aku mengarah orang yang lebih terer dari aku dalam kerja-kerja pembinaan yang umur mereka rata-rata 20-40an.
Kemudian di Universiti, pernah diberi peluang jadi exco kolej (penempatan rotu) tetapi aku tolak mentah-mentah sebab aku rasa ada lagi yang best dari aku. Habis diploma umur 21 (2003), jadi pegawai tentera sukarela (rejimen Askar Wataniah-515 Rejimen AW) ..masalah timbul bila aku sambung belajar maka aku pun jadi tak komited dan stim terhadap tugas yang diberi, tau tau ajerlah kalau dah jadi pegawai tentera tu teruk gak kerjanya walaupun dalam bab-bab pentadbiran jer, sudahnya aku jadi kokap sampai takut dengan diri sendiri. Sudahnya aku tak sambung kontrak yang tamat mei 2008. Habis Degree (2005) aku kerja kat perpustakaan kolej swasta (kepala reference unit), masalah timbul bila bos baru aku yang boleh dikatakan takda pengalaman dalam pentadbiran pustakaan sering kritik cara aku bekerja dan juga pentadbiran aku, mana tak angin aku maka pada tahun 2007 aku pun letak jawatan kerana malas nak bekerja dengan orang bodoh dan kebetulan dapat kerja baru yang aku rasa takder tekanan sangat iaitu dalam sektor kerajaan. Dalam sektor kerajaan pulak, tak la mencabar sangat peranan yang aku dapat kat sini kalau nak banding dengan tempat kerja lama aku dan pengalaman aku dalam urus tadbir sebelum ni. Cuma baru-baru ni diberi peluang menjadi Ketua Lapangan untuk projek, tapi kira okey la kokap sikit-sikit jer :-) perkara biasa la kot.
Fenomena aku berhenti menjadi ketua dalam pelbagai kerja dari sektor yang remeh sampai sektor yang sangat komplikated memberikan gambaran bahawa aku bukannya suka sangat jadi ketua tapi selalu diberi tempat sebegitu. Mungkin sebab nasib atau kebetulan namun punca aku selalu letak jawatan adalah kerana faktor-faktor mudah seperti tidak komited terhadap kerja apabila ada tugas lain yang lagi penting, faktor sekeliling juga memainkan peranan seperti bekerja dengan orang yang tak memahami kita, dan yang paling banyak, apabiila tanggungjawab yang diberi aku berat nak laksanakan.
Apabila menjadi ketua, kita kena ingat objektif kerja kita...macam aku, aku lebih suka bekerja secara fleksible, tanpa tekanan diberi kepada orang bawahan, dan yang paling utama ialah kebajikan pekerja . faktor ni semua adalah moral kepada petugas kita untuk menjayakan misi atau objektif projek yang diberi. Aku tak seperti orang lain yang minta dirinya dihormati apabila menjadi pegawai atau ketua tapi cukup sekadar mereka jalankan tugas mereka dengan baik, itupun dah kira ok kerana pangkat hanya rekaan manusia manakala tanggungjawab adalah amanah yang akan disoal dan dihisab oleh Allah di akhirat kelak.

Thursday, June 12, 2008

Minyak Naik Lagi...PM Senyum Macam Kera Separa Babi

Buat kali pertama aku tulis cerita sensitif lagi sensasi.MINYAKKK...nama diberi.kalau pikir balik memang la semua ni salah Bush yang start menyerang negara2 arab dan sejak itu harga minyak bermula seawal 2003 tidak stabil dipasaran sehingga menyebabkan inflasi yang tinggi diseluruh dunia.Hasil perang juga...harga minyak melambung tidak seiring dengan harga emas tulin dunia.ini amat memeranjatkan dan boleh buat harga minyak tak boleh kontrol oleh sesiapa kecuali permintaan terhadap minyak menurun, tapi itu agak mustahil dalam jangka masa pendek ini (mengambil konsep "difisit komoditi global" dalam ekonomi).

Apa yang aku nak membebel kat sini ialah kebodohon pemimpin malaysia yang terlau ikut "buku teks ekonomi tingatan 4&5 keluaran 80-an" apabila membuat sesuatu keputusan yang boleh dikata GILA dan BANGGANG dalam mendifinasikan ekonomi dan kekayaan negara.Oleh kerana aku ahli ekonomi tak bertauliah (sebab terlalu gemar baca buku ekonomi), aku terperasan konsep recovery yang diguna pakai negara dalam menangani harga minyak tidak praktikal malah perlu di struktur mengikut peredaran semasa yang sangat global. sepatutnya sebagai negara pengeluar minyak, rakyat tidak perlu dibebankan dengan kenaikan harga minyak setiap tahun oleh negara. Tambahan pula, dah tau harga minyak naik, PM banggang kita ni plak boleh buat projek2 mega (koridor) di seluruh negara.Konon keuntungan untuk masa panjang, padahal dalam masa yang sama suruh jimat cermat untuk hadapi krisi ekonomi sejagat.Apa kejadahnya la nasihat PM kita sorang ni, nasihat tak pakai otak atau otak kat kepala lutut.

Baru-baru ni dikurangkan 10-30% elaun keraian ahli YB negeri dan sebagainya dalam langkah redakan hati rakyat, tolong la sikit...berapa jer yang dapat jimat sedangkan banyak benda boleh kurangkan lagi belanjawan defisit negara pada setiap tahun.bagi aku kerajaan dah hilang peedoman dan berkepentingan peribadi, ko tunggula azab kat akhirat esok wahai Paklah Imam hadari kerana gagal melindungi rakyat.

bagi aku ada beberapa langkah yang boleh dibuat sejajar dengan perkembangan semasa seperti:
-Tambat semula Ringgit dipasaran,langkah jangka masa sederhana ini akan menjimatkan aliran duit keluar negara dan membantu penambah rezab kerajaan berskala sederhana.
-Nilai semula projek2 mega yang boleh dedifinasi sebagai membazir dan kalau boleh struktur semula perlaksana projek dengan memberi kepada syarikat kerajaan sahaja, bukannya konsesi bukan GLC seperti dimalkan kini.
-masukkan teknologi pertanian yang berdaya maju agar sektor pertanian dinegara ini mampu menampung permintaan eropah, seiring itu duti eksport dapat menghasilkap pendapatan negara.
-mengkomersialkan R&D rakyat2 malaysia terutama di IPTA agar pertumbuhan sektor berkenaan dapat menampung sektor peluang pekerjaan yang terhad kini seterusnya mengurangkan inflasi.
-Jangan ubah rupa bentuk wang malaysia bagi jangka masa yang lama, lagi lama tak tukar bentuk wang lagi bagus. Contohi Amerika dah 200 tahun tak tukar bentuk matawang dan ini benar2 dapat mengukuhkan nilai dipasaran walaupun nilai sebenar dibawah sifar jika dibanding dengan duit negara2 arab teluk.
dan last sekali sudah pasti la BUANG PEMIMPIN YANG SELALU TIDO MACAM PAKLAH.

Adios....

Sunday, June 1, 2008

KAWAN!!!!!!

Kawan, member, rakan, click, mate, mek(ini nama org gaji kot..hehhehe) dan macam-macam lagi perkataan yang bermaknakan hubungan dan persahabatan. bolehkah korang kira berapa jumlah kawan-kawan korang yang ada jika dikira dari zaman tadika, sek. rendah, sek. menenegah, universiti/kolej, tempat kerja, dan macam-macam lagi. Dan boleh tak korang kira berapa kerat kawan-kawan korang yang masih korang berhubung sehingga sekarang?
Kawan, ada bermacam kawan, ada jenis datang dan pergi, ada jenis teman minum lepak sampai ke subuh pagi, ader yang time sengkek baru nak berkawan pinjam duit, ada yang just nak ambil kesempatan kerana kepentingan, ada yang betul-betul ikhlas berkawan, ada kawan makan kawan dan pelbagai lagi. Pendek kata kawan kita banyak tetapi tak banyak yang boleh berada disamping kita dikala susah.
"Bestfriends"....Bagi aku, sejak dahulu sampai sekarang masih lagi aku takder bestfriend. Bukan sebab takder yang sekepala tapi malas aja nak beriya-iya berkawan sakan. lagipun lelaki kalau bab-bab bestfriend ni tak kisah sangat, tapi yang peliknya...kenapa ramai kaum perempuan tak boleh hidup tanpa bestfriends?teka-teki ni aku tinggalkan sebab aku malas nak tolong fikir sebab jam dah pukul 4 pagi,so aku nak tido...esok aku kena bangun awal nak cat rumah.....WOIIIIIII..mana kawan-kawan aku ni,kata nak tolong aku cat rumah.CINABENG LU ORANG !!!!!