Minyak Naik Lagi...PM Senyum Macam Kera Separa Babi

Buat kali pertama aku tulis cerita sensitif lagi sensasi.MINYAKKK...nama diberi.kalau pikir balik memang la semua ni salah Bush yang start menyerang negara2 arab dan sejak itu harga minyak bermula seawal 2003 tidak stabil dipasaran sehingga menyebabkan inflasi yang tinggi diseluruh dunia.Hasil perang juga...harga minyak melambung tidak seiring dengan harga emas tulin dunia.ini amat memeranjatkan dan boleh buat harga minyak tak boleh kontrol oleh sesiapa kecuali permintaan terhadap minyak menurun, tapi itu agak mustahil dalam jangka masa pendek ini (mengambil konsep "difisit komoditi global" dalam ekonomi).

Apa yang aku nak membebel kat sini ialah kebodohon pemimpin malaysia yang terlau ikut "buku teks ekonomi tingatan 4&5 keluaran 80-an" apabila membuat sesuatu keputusan yang boleh dikata GILA dan BANGGANG dalam mendifinasikan ekonomi dan kekayaan negara.Oleh kerana aku ahli ekonomi tak bertauliah (sebab terlalu gemar baca buku ekonomi), aku terperasan konsep recovery yang diguna pakai negara dalam menangani harga minyak tidak praktikal malah perlu di struktur mengikut peredaran semasa yang sangat global. sepatutnya sebagai negara pengeluar minyak, rakyat tidak perlu dibebankan dengan kenaikan harga minyak setiap tahun oleh negara. Tambahan pula, dah tau harga minyak naik, PM banggang kita ni plak boleh buat projek2 mega (koridor) di seluruh negara.Konon keuntungan untuk masa panjang, padahal dalam masa yang sama suruh jimat cermat untuk hadapi krisi ekonomi sejagat.Apa kejadahnya la nasihat PM kita sorang ni, nasihat tak pakai otak atau otak kat kepala lutut.

Baru-baru ni dikurangkan 10-30% elaun keraian ahli YB negeri dan sebagainya dalam langkah redakan hati rakyat, tolong la sikit...berapa jer yang dapat jimat sedangkan banyak benda boleh kurangkan lagi belanjawan defisit negara pada setiap tahun.bagi aku kerajaan dah hilang peedoman dan berkepentingan peribadi, ko tunggula azab kat akhirat esok wahai Paklah Imam hadari kerana gagal melindungi rakyat.

bagi aku ada beberapa langkah yang boleh dibuat sejajar dengan perkembangan semasa seperti:
-Tambat semula Ringgit dipasaran,langkah jangka masa sederhana ini akan menjimatkan aliran duit keluar negara dan membantu penambah rezab kerajaan berskala sederhana.
-Nilai semula projek2 mega yang boleh dedifinasi sebagai membazir dan kalau boleh struktur semula perlaksana projek dengan memberi kepada syarikat kerajaan sahaja, bukannya konsesi bukan GLC seperti dimalkan kini.
-masukkan teknologi pertanian yang berdaya maju agar sektor pertanian dinegara ini mampu menampung permintaan eropah, seiring itu duti eksport dapat menghasilkap pendapatan negara.
-mengkomersialkan R&D rakyat2 malaysia terutama di IPTA agar pertumbuhan sektor berkenaan dapat menampung sektor peluang pekerjaan yang terhad kini seterusnya mengurangkan inflasi.
-Jangan ubah rupa bentuk wang malaysia bagi jangka masa yang lama, lagi lama tak tukar bentuk wang lagi bagus. Contohi Amerika dah 200 tahun tak tukar bentuk matawang dan ini benar2 dapat mengukuhkan nilai dipasaran walaupun nilai sebenar dibawah sifar jika dibanding dengan duit negara2 arab teluk.
dan last sekali sudah pasti la BUANG PEMIMPIN YANG SELALU TIDO MACAM PAKLAH.

Adios....

Comments

Anonymous said…
lu dulu kemain syg pada dotdotdot...tp sekarang pasai da tukar haluan?...mushkil..takkan tak dapat tanah da F*** diorg hahahaha
kurikendi said…
bila masa aku sayang dotdotdot?tanah apa pulak aku tak dapat?aku ada duit beli harta sendiri....sebab aku org kaya :-) kuikuikui

Popular Posts