PPSMI...What the hell Pm'

Sedih, pilu, resah, marah dan geram. Apa masalahnya diberhentikan pembelajaran sains & matematik dalam bahasa inggeris? Mana la letak otak-otak udang orang politik dalam menilai program hebat yang direka khas zaman pentadbiran chedet dulu tahun 2002. Tak sedarkah mangkuk hayun semua ni bahawa langkah yang diambil hanya langkah terkebelakang kerajaan? kat mana ahli akademik yang menyokong PPSMI suatu ketika dahulu?Uitm, USM, UM, Unitar and banyak lagi IPT yang menyokong PPSMI suatu ketika dahulu dengan objektif mudahnya untuk meningkatkan penguasaan pelajar dalam bahasa inggeris sebagai persedian integrasi menguasai ilmu alam dan manusia (rampaian sains) pada masa hadapan. Adakah objektif ini sejak 2002 telah tersasar atau tiada kemajuan langsung?

Perlu kita toleh disudut tersembunyi mengapa PPSMI dilobi untuk dimansuh padahal telah terbukti berjaya memartabatkan institusi pendidikan negara sejak 50, 60 & 70 an. PPSMI bukan benda baru, mak ayah kita kebanyakannya belajar dalam bahasa inggeris disekolah2 bantuan kerajaan atau sekolah nazir negeri (sebelum merdeka) bukan sahaja dalam subject sains dan matematik, malah dalam subjek komulatif yang lain seperti sastera dan juga sejarah. kemudian revolusi akhir 70 an sistem pelajaran di Malaysia berubah sejajar peredaran zaman untuk mengkebangsaan kan sekolah-sekolah diMalaysia. Mengapa PPSMI cuba dipolitikkan? Cuba kita lihat dimanakah melayu ketika ini di negara malaysia?PPSMI memang dicipta oleh chedet khas untuk orang melayu dalam memperbaik sosio- akademik, dan terjemahan focus sekunder diri dimana orang melayu diminta tercabar dengan kehendak global dunia bahawa kita perlu menguasai bahasa asing dengan baik untuk menguasai orang asing tersebut. Sampai bila kita mahu dihina dan tidak majukan diri? PPSMI ini lah turning point supaya kita lebih kondusif dalam mencari ilmu dan mengusainya secara ilmiah dan all out. Sesetengah pihak telah mencemburui kejayaan anak2 melayu yang rata-rata hebat mencapai kecemerlangan dalam pelajaran hasil PPSMI. Buktinya sejak 2007 hingga kini, anak melayu yang ramai medapat keputusan cemerlang dlm sains dan matematik hasil PPSMI. Fakta ini tidak boleh dipadam dari hasil survey yang dijalankan jabatan pendidikan dan diakui oleh kementerian pelajaran. hal ini ramai dicemburui oleh non-malay dan ditambah garam sedikit oleh parti-parti politik yang mengambil kesempatan sebagai jalan pintas untuk populariti parti. maka PPSMI berjaya dimansuhkan pada 2012.

Namaun bagi aku mesti ada muslihat mengapa 2012?kenapa tidak sekarang?hehehhehehheh, otak najib memang geliga cam chedet gak, cuma kureng sikit dari segi idea.. So jawapannya...Lu Pikirla sendiri....

-adios-p

Comments

Popular Posts