Information Overload at TMC


"Mana nak letak fail-fail aku ni?". Almari dah penuh, space ofis dah takder, yang aku nampak tong sampah besar. kalau ikutkan hati dah lama aku campak semua fail dalam tong sampah and buang dalam lombong. tapi apa kan daya, semua harta-harta ni milik kerajaan yang kalau dikutkan akta rasmi arkib negara, layak digelar dokumen tak aktif. So boleh di asingkan dan dibuang atau dilupuskan dalam masa 10 tahun, 25 tahun, atau sebagainya mengikut kesesuaian keadaan.
Masalah information overload kat ofis aku TMC semakin kritikal kerana tiadanya pegawai bertauliah mengenai pengurusan rekod yang dapat manage all file secara international standard dan pengaruh paper yang digunapakai banyak menyusahkan dari segi pentadbiran untuk retrieve data serta maklumat that what they storage. Dalam hal ini, tak hairanla pada tahun 2007 kerajaan membuat polisi bahawa sesuatu jabatan kerajaan dimestikan mempuny seorang Pegawai Rekod sekurang-kurang nya untuk mengatasi masalah pengurusan maklumat ini. Perkara ini juga pernah dibincang dalam pentadbiran Tun Mahathir dahulu yaitu kerajaan membuat polisi untuk mengurangkan penggunaan kertas (paperless) dalam pentadbiran.
Tapi apa kan daya, takder apa2 tindakan pon diambil kerajaan untuk melaksanakan secara menyeluruh. Ini yang amat kita kesali dan hal sekecil ini boleh menjadi barah dan terjadilah masalah information overload.

Comments

mawarBerduri said…
kesiannnnn..tpi kalo amek pegawai rekod 2, nk letak pegawai tu kat mane ek..sbb tmpat fail pon da penuh.huhu..maybe last choice kt dalam tong sampah besau tu kut..ngehngeh
kurikendi said…
pegawai rekod tu boleh letak dalam tong sampah gak kalau dia tak reti buat kerja, lembab, kerja berkira, selalu mengumpat,fitnah orang, buat kerja 5 minit tapi bersembang 5 jam, and etc....(macam staff tmc jer :-) hehheheh)

Popular Posts