BELANJA KAHWIN

"Tak sama rupa nya, lorrr susah gak, gilok punyo kojo, mati la aku, perghhhhh mantap punya kerja"....Keluhan-keluhan dari bibir seorang pemuda yang masih bujang seperti aku dalam liku-liku berjuang menyimpan duit untuk kahwin.

Petang-petang kat opis macam biasa mengular la kat mana-mana ruang opis lepas selesai semua kerja-kerja and port kali nih kat pantry jer....ada la bersembang sesama staff 1-2 jam sebelum tunggu masa balik and tajuk persembangan kali ni ialah....BELANJA KAHWIN..

Huhuhuhuhu, mau nya tak best topic daripada 2-3 orang tiba-tiba pantry jadi sesak berdebat pasal kahwin. Kahwin bagi aku adalah tuntutan agama dan sunat mua'kad hukumnya...Nabi pernah mewasiatkan bahawa 'ikutlah sunnah nya, dan salah satu daripadanya ialah bernikah'. So bagi sesiapa yang tak ada niat langsung nak kahwin tu, something wrong la tu pada diri sendiri dan agama nya. Kahwin bagi aku memang best kot, tapi yang tak best belanja kahwin...Kenapa la banyak sangat sampai memerlukan hingga 20k-30k dan ini angka standard utk sesiapa nak kahwin sekarang mengikut ISO nya huhuhuhuhu and lelaki la yang selalu jadi mangsa keadaan dlm menyediakan wang hantaran dan sebagainya. Kita akui dengan masalah global melanda ditambah ekonomi yang amat meragukan kita perlu berjimat cermat dalam berbelanja termasukkan dalam hal perkahwinan. mana yang boleh jimat kita jimatkan semaksima mungkin agar lepas kahwin takder la muka macam cipanzi memikirkan hutang keliling pinggang. Islam memang membolehkan hutang tapi tak menggalakkannya kerana hutang boleh menjerumus kekufuran.

Comments

Popular Posts