Bye-bye Sabah…







Selama 2 bulan berada di Tawau, Sabah, nov 10- jan 2011. Apa yang dapat aku katakan bagi ekspidisi ke-3 aku bekerja di Sabah tahun ini ialah Sabah memang best. Terdapat kecenderongan untuk aku kembali semula di Sabah pada masa akan datang bersama teman- teman mahupun keluarga untuk melancong. Sabah negeri dibawah bayu sesuai sebagai tempat menghabiskan cuti beristirehat dan juga pusat membeli belah tempatan bagi kategori kraf. Tempat yang menarik sebelum ini tak tercapai dek akal membuat aku tertanya, mengapa orang tidak tertarik melancong di dalam Malaysia? Mengapa harus ke Bali, Hatyai, gold coast, or whatever sedangkan prestage pelancongan di Sabah amat tinggi kerana terdapat tempat- tempat yang amat menarik berkatagori ‘Heritage World’ disini. Jika sebelum ini bekesempatan menikmati keindahan Kota Kinabalu, Keningau, dan Ranau. Kini berkesempatan pula untuk mendiami bumi Tawau, dan berkunjung ke semporna. Umum ketahui faktor geografi bagi daerah Tawau yang terletak berhampiran negara jiran Indonesia (berenang pun sampai) dan juga dikelilingi dengan bukit membuatkan daerah bekas jajahan Sultan Sulu ini membangun dari segi agro-pelancongan, perikanan, koko, dan juga kraftangan yang sebahagian diambil dari negara jiran Filipin dan Indonesia. Bagi perempuan, Pasar gantung atau centre market dan juga pasar Tanjung menjadi tempat menghabiskan duit.

Sepanjang berada di Tawau, selain Pasar Tanjung dan Gantung, antara tempat yang berjaya dikunjungi ialah Bukit Gemuk, kat sini sampai gate depan jer sebab guard yang jaga gate tido. Dua kali pergi, dua kali balik. Orang tempatan kata ada hari- hari tertentu gate akan dibuka untuk orang ramai masuk. Bayaran dikenakan, tak tau berapa RM. Tempat lain ialah Taman Bukit Tawau, bayaran masuk Rm3. Kat sini ada air terjun yang cantik tetapi ditutup untuk orang ramai kerana bahaya, dapat mandi sungainya pun cukupla, disini aku berjaya sampai ke`Pokok Tropika Tertinggi Didunia’. Puasa hati aku masa ni, tapi nak panjat bukit, tuhan saja yang tahu. Sini juga ada pantai, so kalau rajin, boleh la berjoging. Selain itu terdapat banyak gua disini, tetapi aku sempat ke gua madai yang terkenal dengan indistri sarang burung. Aku kat sini siap panjang gua lagi, gila babi la susah rupanya panjat gua ni.

Sebelum pulang ke semenanjung, sempat juga aku berkunjung ke Semporna. Kat sini aku naik bot ke Pulau Mabul. Tempat percutian aku paling superb setakat ni. Menginap di Pulau Mabul memberi banyak makna tentang keindahan dan tempat ni betul- betul tenang. Bagi kaki dive dan juga snorkeling, tempat ini amat mantap untuk dikunjungi. Tempat ni juga adalah transit untuk sesiapa berhajat ke Sipadan- Kipalai. Semoga dapat lagi peluang ke tempat- tempat sebegini dimasa akan datang didalam ekspedisi kerja aku akan datang.

-adios-


Comments

Popular Posts