Persidangan Agong UMNO 2010

Banyak topik diperkatan menerusi sidang berlangsung minggu ini, ada perkara lapok ada yang baru. Intipati utama tetap sama memperjuangkan hak warisan orang melayu mengikut perlembagaan. Apa yang menarik kali ini pertembungan gergasi- gergasi UMNO yang dulu bercakaran kini telah pulih serta berganding bahu dan menunjukkan minat untuk merumpunkan kembali semangat Malay power pada abad akan mendatang. Aspek pendidikan dan glokal dititik beratkan serta transformasi ekonomi yang moden selaras model baru ekonomi bawah pelan induk bumiputera perlu disambut baik.



Aspek ekonomi menjadi perhatian pada sidang kali ini, kerana banyak pelan diketengahkan oleh perwakilan yang berkehendakan ekonomi orang melayu bertambah maju dan berdaya saing dengan negera lain. Oleh itu aspek birokrasi perlu ditangani secara konsisten supaya objektif serta wawasan tersebut tercapai. Mutu perbahasan pada kali ini tidak mencapai apa yang diharapkan. tetapi ianya boleh diperbaiki kerana perwakilan keseluruhannya ramai muka- muka baru yang perlu diberi peluang berbahas.



Apa yang perlu sekarang, orang melayu tidak perlu la leka dengan apa yang mereka ada hari ini, semua nya boleh direntap sekelip mata jika tidak dijaga dan dihiasi dengan kuasa yang kita ada sejak zaman merdeka hingga kini.



- Adios-

Comments

Popular Posts