PELAJARAN & MASA DEPAN

Salam Sejahtera, dah berabuk nampaknya weblog Kurikendi Republic ni because tak di update. Sorry kepada pembaca setia (kurang dari 15 orang kot) yang nak tau pasal status terkini pasal diri aku. Sekarang aku tengah sibuk utk mempersiapkan diri uuntuk mendaftar sebagai student di UiTM (Home of Cikaro) pada bulan Disember ini. Gementar pun ada jugak maklumlah dah 3 tahun meninggalkan alam pembelajaran kat Universiti. Dah hampir 3 tahun bekerja so aku ambil keputusan menyambung pelajaran semula dalam Degree of Master in Information Management. Target aku lepas habis belajar ni aku nak kembali ke swasta and jadi System Analyst yang berjaya tak pun System Engineer (sebenarnya nak gaji besar).
Sebenarnya, memang dah lama berhajat nak sambung belajar tapi baru sekarang terdetik because takut lebih lama tangguh, lagi berkarat la otak ni. Kerja sekarang ni pun macam makan angin jer, so tak la beban sangat bila kerja sambil belajar. Apapun, target untuk mendapat master before umur 30 tahun mencapai sasaran, cuma PHD nanti la pikir balik nak buat ker idak huhuhuhuhu....Apapun bapak aku dah beri perkenan suruh sambung PHD. Harap-harap dia nak support kuikuikui...
Berbalik kepada taraf pendidikan aku sekarang bukanlah mengejar kepada kebendaan dunia. Bukan bermakna belajar tinggi-tinggi untuk mengejar pangkat dan gaji besar. Itu hanyalah bonus because bagi aku pelajaran ni penting dalam hidup untuk orang menilai martabat seseorang disisi masyarakat. Kita mesti ada simpan sikit niat bahawa suatu hari kita akan bagi sesuatu kepada masyarakat tak kiralah dalam bentuk apa sekalipun samaada Integriti kemasyarakatan, kepimpinan sosial, Akhlak Intelek, mahupun dalam Bidang Usrah Muamalat Islamiah.
Apapun harapan menggunung aku supaya aku dapat membuat sesuatu bila habis belajar nanti untuk masyarakat dan dapat memperbaiki diri supaya menjadi Intelektual yang amat beretika dalam kerjaya dan kehidupan.Amin

Comments

Popular Posts