Cerita Minyak lagi dan Retoriknya

Umum ketahui kerajaan telah menaikkan secara mendadak harga minyak dan spekulasi minyak akan naik lagi dalam masa terdekat bertiup amat kencang. Dimana silapnya peranan yang dimainkan kerajaan dalam membantu rakyat khasnya golongan sederhana dan rendah yang amat menderita tinggal dibumi bertuah ini terutama di lembah klang. Secara jujrnya retorik kenaikan harga minyak adalah isu tahunan yang dimainkan kerajaan bagi mengimbangi keperluan kerajaan dalam mentadbir negara. Sebelum pilihanraya, isu minyak adalah sensitif dimana kerajaan berjanji tidak akan menaikkan harga minyak dalam tahun ini. Namun janji pilihanraya memang tak boleh pakai, selepas diberi mandat lain pula jadinya. 

Umum ketahui kerajaan yang dipilih sekarang adalah kerajaan yang tidak kuat atau boleh dikatakan kerajaan yang menipu semasa pilihanraya. Atas sebab kebenaran itu, kerajaan telah membuat pusingan 360 darjah dengan menukar akujanji- akujanji yang dibuat semasa pilihanraya bagi memenuhkan poket masing- masing sebelum apa- apa yang buruk berlaku. Bila perkara ini berlaku, kerajaan telah membelanjakan banyak wang berbilion- bilian hanya atas nama pengurusan pembangunan negara, namun realitinya, projek- projek pembangunan negara hanya diberi bagi survival hidup mereka. Berjuta- juta komisen masuk ke poket- poket mereka, inilah apa yang orang politik mahukan. Namun bila defisit ketas belanjawan negara berlaku terlalu tinggi, maka rakyat menjadi mangsa...di potong subsidi minyak, naikkan, tol, tiada kawalan pada harga makanan dan yang buruk sekali jenayah semakin meningkat.

Sampai bila perkara ini akan berlaku, tahniah pada sesiapa yang sanggup gunapakai kerajaan sekarang kerana anda seorang yang tabah. Bagi yang kuat dengan azam yang tinggi, berniaga adalah jalan terbaik namun bukan semua ada sifat untuk berniaga. Sesiapa yang makan gaji, perbelanjaan perlu berhemah dari sekarang, banyakkan tabungan dan simpanlah emas dan perak. Bagi berkemampuan belilah property untuk tabungan jagnka hayat yang lama.

Malaysia tanah airku, sampai masa kita akan bertukar juga. INIKALILAH. Setiadak- tidaknya legasi Najib akan turun, Legasi Chedet memerintah semula. Kita tidak perlukan seorang melayu memerintah Malaysia jika melayu tersebut memerintah dengan kejam. Dan telah terbukti seorang mamak india telah memerintah Malaysia selama 23 tahun dengan maju dan lebih bersistematik serta berwawasan. 

Mana pilihan kita? UMNO election akan kembali, pilihlah dengan baik...


Comments

Popular Posts